mondhygiëne

mondzorg en mondhygiëne

Wist u dat het gros van de Nederlanders te weinig kennis heeft over mondgezondheid? Tuurlijk, we weten dat we 2x per dag moeten poetsen, en dat flossen noodzakelijk is voor een goed verzorgd gebit. Maar mondgezondheid, en haar relatie met het algehele welbevinden, daar valt nog heel wat over te leren.

Voor een gezond gebit en een gezond leven

Wat weet u van mondgezondheid? En hoe is het eigenlijk gesteld met uw eigen gebit? Daar komt u achter als u een mondhygiënist bezoekt. Deze brengt de conditie van uw mond in kaart, onderhoudt uw gezonde gebit, of behandelt u wanneer uw mond wel wat extra zorg kan gebruiken.

Gun uw tanden en kiezen wat extra zorg

U poetst twee keer per dag uw tanden. En als de tandarts u streng heeft toegesproken, gaat u zelfs een tijdje ijverig aan de slag met flosdraad. Toch kan uw eigen mondverzorging niet toereikend zijn. Dan is extra mondzorg nodig, bijvoorbeeld als u last heeft van onbekende of juist terugkerende mondproblemen.

Maar de mondhygiëniste is er ook, als u uw tanden, kiezen en tandvlees gewoon eens wat extra aandacht wilt geven.

Gezond tandvlees bloedt niet tijdens het eten of poetsen! Ontstoken tandvlees wel. Het wordt rood, pijnlijk en gezwollen.

In de smalle spleet (pocket) tussen tanden, kiezen en tandvlees verzamelt zich tandplaque. Een wit-gelig laagje dat zich verkalkt tot tandsteen en stevig blijft plakken aan tanden en kiezen. De bacteriën in de plaque kunnen ontstoken tandvlees (gingivitis) veroorzaken.

Als tandvleesontsteking niet wordt behandeld kan deze zich uitbreiden naar het kaakbot. Delen van het tandvlees laten los van tanden en kiezen en de pocket wordt groter. In de ontstane ruimte vormt zich ook weer tandplaque en tandsteen. Deze voortschrijdende ontsteking noemt men parodontitis. Bij parodontitis kan het tandvlees zich terugtrekken en ontstaat een vieze smaak en slechte adem. In een vergevorderd stadium kunnen tanden en kiezen zelfs los gaan staan.

Bij gingivitis/parodontitis wordt gebitsreiniging met speciale instrumenten uitgevoerd en krijgt u tips om uw gebit thuis goed te verzorgen. Hierdoor zullen de klachten snel verbeteren. Nazorg is, afhankelijk van de ernst van de aandoening, wel nodig.

Diabetici
Bij diabetici zijn mondklachten zoals tandvleesontstekingen een extra zorg, omdat dit problemen kan geven met de bloedsuikerspiegel. Bovendien is de mond van diabetici vaak droog, waardoor de kans op gaatjes toeneemt.

Hart- en vaatziekten
In sommige gevallen kan de kwaliteit van uw gebit aandoeningen van het hart en de bloedvaten veroorzaken. Andersom hebben hart en bloedvaten ook hun invloed op de mondgezondheid.

Zwangerschap
Onder invloed van hormonen reageert uw tandvlees heftiger op de aanwezigheid van tandplaque. Een juiste mondhygiëne is dan zeker geen overbodige luxe.

Gevoelige Tandhalzen

Oei! U eet een ijsje, drinkt hete thee of kauwt op een snoepje en de pijn trekt onherroepelijk door uw mond. Waarschijnlijk zijn blootliggende tandhalzen het probleem.

Door het terugtrekken van tandvlees komen de hals en de wortel van de tand of kies, bloot te liggen. De tandhals is niet bedekt met glazuur, waardoor hij erg gevoelig is voor warmte, koude, zoet of zuur.

Ook ontstaan er gemakkelijk gaatjes in het blootliggende deel. Uw mondhygiënist in Haren (Groningen) adviseert u over de beste behandeling.

Er hoeven geen noemenswaardige problemen te zijn met uw mondgezondheid om een bezoek te brengen aan de mondhygiënist. Veelal wordt het als prettig ervaren om gewoon eens het hele gebit te laten reinigen en polijsten (gladmaken en aanslag verwijderen). Wilt u weten hoe het gesteld is met uw mondgezondheid? Maak dan snel een afspraak.