implantologie

Bij implantologie wordt gebruik gemaakt van een kunstwortel, meestal vervaardigd van Titanium, welke de vorm heeft van een schroef.

Het grote voordeel van een implantaat is dat het gebied zich beperkt tot waar het probleem zich voordoet. Er hoeven geen naastliggende tanden of kiezen worden omslepen zoals bij b.v. Een brug het geval is. Uw eigen tanden en kiezen blijven gespaard; daarom is een implantaat een goede oplossing wanneer er één of meerdere tanden of kiezen is verloren en u deze wilt vervangen. Ook is een implantaat een goed alternatief voor een uitneembare voorziening “plaatje”, of voor een zogeheten klikprothese.

Tegenwoordig zijn implantaten in ca. 95% van de gevallen succesvol; bij b.v diabeten en rokers ligt dit percentage wat lager. Ook ontstekingen van het tandvlees (parodontitis) zal eerst behandeld moeten worden voordat implantaten geplaatst kunnen worden. De bacteriën die deze tandvleesontsteking veroorzaken kunnen namelijk ook de weefsels rondom de implantaten infecteren en zo ontstekingen en botverlies veroorzaken. Sommige ziekten en/of medicijnen kunnen een negatieve invloed hebben met betrekking tot het “ingroeien “van een implantaat en kunnen daarom een reden zijn om niet te implanteren.

Wanneer men in aanmerking wenst te komen voor implantologie kan er een afspraak voor een informatief consult bij de tandarts – implantoloog worden gemaakt, zodat deze vervolgens middels een simpele screening een indruk krijgt van uw orale gezondheid en van het type probleem.

Dit is nodig om een duidelijk gedetailleerd beeld te kunnen krijgen van de vorm, de ernst, en oorzaak van het probleem, en zodoende kan een aangepast behandelplan met u worden besproken, alsmede de kosten voor onderzoek en/of behandeling.

Meer informatie vindt u ook terug op www.nvoi.nl